9 maj 2013

Borde låta bli men....



Den infekterade frågan om folkomröstning om trängselskatt i Göteborg eller ej når nu oväntade bottnar.
I veckan startades en Facebookkampanj för att stötta eller påverka kommunfullmäktigepolitiker i Göteborg att rösta nej till folkomröstning.
Jag är inte särskilt förtjust i den sortens kampanjer men det har tydligen varit uppskattat av bl.a. Anneli Hulthén som tidigare under våren tvingats polisanmäla hot som framförts via hennes Facebooksida. Lite support från privatpersoner värmer naturligtvis.
Några som inte uppskattar dylika privata initiativ är den lokala kvällstidningen. De väljer att skapa en liknande kampanj men naturligtvis för folkomröstning. Den kampanj man har drivit under sex månader och som resulterat i att all politisk debatt i Göteborg inte längre handlar om medborgarnas bästa utan istället om bilförarnas ekonomi räckte inte.



Jag respekterar motviljan mot trängselskatt och det Västsvenska paketet. De är ändå här och går inte att ta bort, i alla fall inte av göteborgarna. Jag avskyr personligen Ringhals och bakåtvända säten på tåget men jag inser att det inte är något jag kan påverka och gillar läget.
Det enda positiva det här kan föra med sig är en ökad folklig förståelse av att politikerna är nära och att organiserade rörelser mycket lätt kan göra sig hörda. Därför ser jag fram emot mejllistor om
Förskolan
Skolan
Äldreomsorgen
Socialtjänsten osv.
Alla är områden som Göteborgs politiker styr mer eller mindre direkt över och definitivt kan påverka. Låt mig återkomma om hur.
- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar