24 maj 2012

Ge mig makt!

Varför jag ska få makt?
För att jag är bättre?
För att jag är snyggare?
För att jag kan tala begripligt och svara på frågor?
För att jag anser att världen skulle bli en bättre plats om bara jag fick bestämma?

Ungefär kring denna höjd håller sig dagens politiska diskussion. Idag är vi i (s)-lägret glada över ännu en opinionsundersökning men lite oroliga för att Schlingmann återgår till det moderata partihögkvarteret.

Min röst ska du få men mina pengar får du inte så lätt.
Den som spelar spelet bäst vinner makten över konungariket 2014.

Sen då?

Låt mig presentera ett alternativ:

Om ett knappt år har socialdemokraterna kongress i Göteborg. Jag förstår att partistyrelsen håller fingrarna i styr och låter medlemmarna våndas över sina motioner och intriger inför denna tillställning. Partistyrelsen vill ha kvar sin rörelsefrihet, bifalla de motioner som vill verka för och avslå de som säger skall.

Hade partistyrelsen varit modern hade den redan nu varit utåtriktad, ställt alternativ mot varandra, bjudit in till diskussion och omröstning. Alltså på riktigt, inte be om synpunkter utan be medlemmarna välja vilka förslag partistyrelsen ska lägga fram på kongressen. Ta ut svängarna.

Jag är säker på att om en lagom stor grupp slumpvis utvalda medlemmar fick vara med och välja bland olika alternativ så skulle de föreslå de klokaste. Om en annan grupp fick andra alternativ så skulle de kunna ge kloka svar på de frågorna. Vi är ett brett parti med kloka män och kvinnor.
Ge oss makt.
Jag fick idag två brev, det ena var från Egmont som ville sälja Bamse-sagor till döttrarna, det andra var från Socialdemokraterna som ville ha allmosor. Inget lockade något våldsamt.
Jag vill inte ge partiet mina pengar för att läggas i en kampanjfond och betala valtavlor 2014.
Om partiet vill ha mina pengar så får de ge mig och mina kamrater det partiet är mest förtjänt av att ge oss.
Makt.

Claes Krantz om att Rödgrönt skapar Fas 3 fri zon i Göteborg!
Dagens Arena om Ingela Edlund, Sekos förbundssekreterare som föreslås plats i LOs ledning.
Alliansfritt Sverige om att Calmfors sågar jobbskatteavdragets lönsamhet
Kjellberg om Schlingmann tillbaka i båset
Fokus om maktfaktorn Metall

GP, AB (bilden!!!), SR, GP, Nyheter 24, AB
fler blogginlägg på NetrootsPolitometernBloggar.se 
Fler bloggar om: Politik 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar