30 maj 2012

Möten som tar tid - eller som ger energi

Under många år var jag anställd i den stolta basketföreningen Högsbo Basket och en sak som jag burit med mig sedan dess plockade jag upp på ett av alla dessa krismöten som gick ut på att folk inte var tillräckligt engagerade.
Där sade en gammal storspelare att han gärna engagerade sig så länge det inte tar tid utan att det istället ger något tillbaks.
Anledningen till att det fastnade vet jag inte men jag kan verkligen instämma fullt i den sentensen. När jag går på ett möte så vill jag att det ger något. Till mig.

Ikväll var jag på ett av alla dessa möten där sossar träffar sossar. Jag som professionellt jobbar inom LO träffar nästan aldrig någon annan än sossar i verkliga livet eftersom vi på LO nästan bara träffar fackligt aktiva = sossar.
Inte för att det är något fel på sossar, absolut inte, men ibland hade det inte skadat med lite större perspektiv.

Dagens möte var ett sådant där som inte säkert skulle ge någonting. Ett möte där vi som sitter i stadsdelsnämnden skulle träffa medlemmarna. Vi blev placerade bakom ett bord med gott om utrymme till närmaste person. Det vore ju farligt om någon kunde uppfatta oss som en del av gruppen?
Eftersom jag själv kan välja i ganska stor utsträckning om en händelse är positiv eller ej, mötet ändå var relativt konstruktivt, ledde fram till någon slags ordning (och jag dessutom fick prata fritt i fem minuter) så kan jag efteråt konstatera att det var ett helt ok möte som gav mig lite hopp om att den här formen kan utvecklas.

Självklart hoppas jag att de som var på mötet också kan få den ljuva idén att inte bara prata om stadsdelsnämndsfrågor på sossemöten, utan även på nätet, på jobbet och med grannarna.

Vi har väldigt stora utmaningar inom socialdemokratin och en av de största är att vitalisera medlemmarnas intresse för den lokala politiken. En annan är att vitalisera mötesformer och finna vägar utanför det traditionella mötet för att prata politik.

Imorgon ska jag sossemingla under HBTQ-festivalen i Trädgårdsföreningen i Göteborg. Det är jag helt säker på kommer att vara givande och förhoppningsvis är det fler än bara redan frälsta sossar på plats!

Vill tipsa om
Göran Johansson som gillar Folksam ännu mer idag
Dalia Mogaheds TED-föreläsning om kvinnorna och den arbiska våren
Martin Moberg om unga arbetslösa och a-kassan
Dagens arena om låt oss tala mer om detta omedelbums
Johan Westerholm på SVT Debatt om Reinfeldts ledarskap
Jonas Sjöstedt om att S hycklar om ett socialt protokoll.

fler blogginlägg på NetrootsPolitometernBloggar.se 
Fler bloggar om: Politik 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar