20 maj 2012

Tankar från en tvivlare 3 av 3

Pragmatism i mina öron verkar vara att väcka så få känslor som möjligt istället för att nå så goda resultat som möjligt. Ändamålet helgar medlen sägs det men är det så? Är det ok om vi lämnar kvar jobbskatteavdrag, rut och rot - för att folk vant sig - om det innebär att annat får stå tillbaka? En jämlik sjukvård, en jämlik skola, jämlik beskattning av pension och lön?

Vi kan inte förändra något om vi inte vinner val säger mina partikamrater till mig. Varför ska vi vinna om priset är att den förändring vi kan skapa är skenbar? Nog kommer de långtidsarbetslösa få det lite lättare, men bara lite. Sjukförsäkringen kommer helt säkert bli bättre. Då har vi förändrat för ca 4% av svenskarna!
Jag tror inte att min familj på något sätt skulle uppleva en förändring om vi byter regering, inte med de förslag som ligger nu.
Skolan skulle fortsätta ha jättestora barngrupper, vintergruset skulle fortsätta att bli bortsopat i maj. Mina föräldrar kommer behöva bli halvdöda innan de kvalificerar sig för hemtjänst den dagen det skulle behövas.
Det offentliga systemet skulle fortsätta att förtvina under sparkravens piska.

Och södergöken gal...

Läs del 1 av 3 här!
Läs del 2 av 3 här!

Läs fler bloggar på Netroots
- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar