1 december 2010

Det här är jag mest arg på idag

Har varit lite sur och mycket arg idag, mest inombords men lite har spillt över i öppen ilska också.
Främsta irritationsmoment:
Utan tvekan att Mikael Damberg lånar sig till folkpartistisk populism över att lagstifta om ett icke-problem. Stort VAFAAN! Vi ska arbeta mot förtryckande strukturer med hjälp av upplysning, folkbildning, opinionsbildning, kvotering, förhandlingar, demonstrationer, kultur men inte via förbud mot vissa sorters kläder.
Näst största
Aktuellts obligatoriska krisen i socialdemokratin reportage där Batljan och Baylan säger att valberedningen ska pröva allas förtroende utan att de lämnar sin plats till förfogande. Varför jag blir sur. Jag har förstått av mer erfarna personer att stadgarna bara tillåter att man prövar kandidater till platser som ställts till förfogande. Troligen är det väl de 9 som har gjort det som jag vill ha kvar. Johan Westerholm är på bollen.
På tredje plats
Lotsarna - det är väldigt bra med åtgärder som hjälper nyanlända flyktingar att snabbt komma in i samhällslivet. Det är ännu bättre om man lägger resurser på det istället för att ytterligare belasta en myndighet som redan har mer att göra än de klarar av.
Utanför pallen
När äntligen någon ville diskutera Öppna Kriskommissionens arbete så föll det på lex butler. En olyckligt provocerande formulering tar fokus från helheten, allt jag ser av vårt arbete är ordet som enligt SAOL inte finns; "Egenansvar" och att överviktiga inte ska få vård. Martin Moberg skriver också om detta.
Jag rekommenderar läsning av ÖKK:s idédokument i sin helhet. Där tycker jag att man kan läsa att det vi vill är något bra, gott, mjukt och fluffigt. Inget hårt kallt och dysfunktionellt borgerligt.
Läs också Annarkia om de ökande klyftorna vilket är den egentliga anledningen till det mesta av min frustration men vi förtjänade nog inte att vinna det där valet för drygt två månader sen.
Fler progressiva bloggar på NetRoots

2 kommentarer:

  1. Synd, då blir det alltså inte att S ska välja en hel styrelse? Personligen känns det väl då som om vissa i ledningen vill blockera/hindra förändring, ett demokratiskt arbete i grunden, att S frihetligt utformar en ny grund/politik.

    Hoppas dock att det inte ska gå som dessa personer vill. Sedan kan jag tycka att Ahlin inte bör väljas in i styrelsen igen, även om han gör som han gör i denna fråga. Efter vissa saker som framkommit om honom, är jag rätt tveksam till att han inte skulle vara allierad med någon av de som inte vill ställa sin plats till förfogande. Kanske ställer han sin plats till förfogande eftersom han anser att någon annan inte i tid skulle kunna utmana honom?

    Det känns lite som ett oseriöst spel det som försiggår där uppe... Tar de oss för idioter? I så fall är jag glad att det förr eller senare kommer att straffa sig. Vi lever på 2000-talet, säger somliga, som om det skulle betyda att vi är så oerhört långt framskridna. I verkligheten är det fortfarande samma, gamla...

    Tycker M. E.

    SvaraRadera
  2. M.E. Den här gången håller jag med dig i allt du skriver :-)

    SvaraRadera