26 januari 2012

Så fel man kan ha!

Stefan Löfven.
Igår skrev jag att det inte fanns så många med regeringserfarenhet och erfarenhet från VU. Tydligen var endast den ena viktig.
Jag har i alla fall inte varit mest fel ute. 
Officiell etta är naturligtvis Löfven själv, dvs om han inte är lite narcissist, eftersom han sa att han hade en favorit.


Inofficiell etta på min lista är Jörgen Hellman - distriktsordförande i Norra Älvsborgs Partidistrikt, han sa i GP att det viktigaste för en ny partiordförande är att vinna partiledardebatten mot Reinfeldt.
Det blir lite lurigt för Löfven, åtminstone till september 2014.
Nåja. 
Det finns många som haft fel. Jag har inte sett särskilt många nätomröstningar där Löfven varit med bland mediernas önskenamn, ingen där han vunnit.


Nu kröns Löfven inte på en kongress utan på partistyrelsen, det får man säga är ett väldigt mycket effektivare sätt än det sätt Håkan Juholt tillsattes på och ungefär samma personer har fått tycka till. I Göteborg har partidistriktet kallat till två telefonmöten senaste veckan där gruppledare och föreningsordföranden fått tycka till, framförallt om den berömda processen. Om flertalets önskemål ska uppfyllas krävs en öppen process inför kongressen 2013 där hela VUs och även Löfven ska prövas.


Jag hade, trots att jag jobbar på LO i Västsverige, ingen koll alls på Löfven före idag. Under dagen har jag läst på och det som framträder är en bild av en pragmatisk och målmedveten ledare. Det verkar också vara en person som är intresserad av fler dimensioner än det allra mest basalt fackliga. Löfven har engagerat sig för jämställdhet och har ett stort internationellt engagemang.


När jag först fick koll på Håkan Juholt gillade jag de ideologiska intentionerna och den mänskliga vinkeln på hans retorik. Tyvärr omsattes aldrig retoriken i en lika tydlig politik även om höstbudgeten hade väldigt mycket bra i sig.
Nu måste Stefan Löfven ganska omgående leverera sin bild av den praktiska politiken. Det ska bli spännande att se om han håller sig på hemmaplan i arbetsmarknadsfrågor och näringslivsfrågor eller om han har kunskap och lust för andra områden. Om inte så är hans lagbygge mycket viktigt så att det finns starka företrädare som kan lyfta fram den oerhört viktiga skolpolitiken (väljarnas viktigaste fråga), välfärdsfrågorna och miljöfrågan. 


Det har ju visat sig att spekulationer sällan gör någon större nytta så jag låter väl bli och säger som en populär hundraåring: Det är som det är och det blir som det blir.


GP, SVT, SVT, SR, GP, LO-tidningen
Helena Ericson, Leine Johansson, Roger Jönsson, Ulf Bjereld, Peter Andersson, Sjölander
fler blogginlägg på NetrootsPolitometernBloggar.se
Fler bloggar om: Politik, Intressant,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar