6 september 2012

Budskapet är budskapet

Ni känner igen det: The media is the message
Formen skapar budskapet.

Det kanske stämmer för viss form av budskap men när det gäller värderingar tror jag faktiskt att det är tvärtom.
Budskapet är budskapet.
Jag tror inte att någon gillar moderaterna för att de har snyggare typsnitt än sossarna, att centern får röster genom att vara bra på sociala medier eller att ha en snygg affisch.

Däremot så måste man vara försiktig med hur man paketerar sitt budskap. I dagens mediesamhälle ska det gärna vara konkret, praktiskt, mätbart och nytt.
Det är helt enkelt inte läge att säga att vi vill ha fred på jorden och att alla ska ha lika möjligheter att ha det bra.
Det handlar om att satsa på jobben, infrastrukturen och utbildningen.
Jämlikhet är en fin utopi men det är jobb vi vill ha.

Att släppa den större bilden för den mindre är säkert helt ok. Risken är att vi också tappar riktningen mot det större målet och tror att t.ex. full sysselsättning är målet men som valstrategi är jag helt med på banan.

Det är dessutom mycket lättare för valarbetare oavsett kanal att säga att vi vill satsa på investeringar istället för att säga att vi vill jobba för fred i världen, även om det säkert också är sant.

I en tid när kraven på "skarpa förslag" är högt ställda så duger det inte att komma med inriktningar och utredningar. - Ska vi riva hela haket? - Såklart!

bloggat har Andrine Winther om tunnelbana till Nacka, Peter Johansson om att Littorin sågar Fas 3, Martin Moberg om att det behövs egna förslag för att vinna valet

fler blogginlägg på NetrootsPolitometernBloggar.se 
Fler bloggar om: Politik 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar