21 september 2012

Låt oss prata skattereform! Sänk skatten och ta bort avdragen!

Eftersom Leif Pagrotsky misslyckas infria mina förhoppningar om en radikal omstöpning av den socialdemokratiska skattepolitiken så får ni mina tankar här.
De är ungefär lika välarbetade som den utredning Pagrotsky fått ett och ett halvt år på sig att säga att vi inte ska göra något.

Så här är det enkla förslaget.
Istället för en skog av avdrag så tar vi bort dem.
Ränteavdrag, jobbskatteavdrag, ROT och RUT, hela tjottaballongen.
Det enda undantaget jag kan tänka mig är företagens rätt att dra av momsen men eftersom ideella föreningar inte får göra det, varför ska företag... har inte tänkt klart här.

Däremot har jag tänkt så att de hundratalet miljarder som vi nu har fått in använder vi för en generell sänkning av inkomstskatten så långt pengarna räcker. Det skapar en konsumtion som blir driven av fler, t.ex. arbetslösa och pensionärer. Det borde även stimulera viktigt sparande i form av amorteringar och därmed minska hushållens skulder, en brinnande stubintråd i svensk ekonomi. Antingen når gnistan bomben eller så lyckas vi släcka den i tid. Det här kan vara ett sätt. Hur många använder sina ränteavdrag till amortering idag?

Det finns naturligtvis många om och men även i detta förslag, hur gör vi med kommunalskatterna etc. men sånt där tekniskt lämnar jag, liksom Pagrotsky, åt sidan.

Helt galet eller helt galet smart?

Bloggat på ämnet: Peter Johansson, Martin Moberg, Leine Johansson, Peter Högberg,

SvD, SvD, DN, SVT, SvD, DN, GP


fler blogginlägg på NetrootsPolitometernBloggar.se 
Fler bloggar om: Politik 

4 kommentarer:

  1. jag förstår inte varför alla skattesänkningar måste innehålla skattesänkningar. varför kan man inte återinvestera överskottet inom välfärden t.ex.?
    I ett läge då det rådet akut bostadsbrist, ungdomsarbetslösheten är skyhögt, skolan och vården håller inte måttet och välfärden har raserats, känns det väldigt oansvarig att fortsätta tävla om vem som sänker skatterna mest.
    jag kanske har fel, men jag känner inte igen socialdemokratin i det hela. det låter som ett förslag som vilket parti som helst skulle kunna stå bakom...

    SvaraRadera
  2. Vi måste sänka skattetrycket! Ingen skall ha en högre skatt än 25 % av sin totala inkomst. Nu pratar jag arbetsinkomst. Det vi måste göra är att gå igenom samhällets totala kostnader - se vars vi kan effektivisera och fördela! Det som var igår är INTE en acceptabel väg idag. jag skulle vilja se ett konkretiserat framtidsförslag med utgångspunkt 25%. o det handlar inte bara om pengar - det handlar lika mycket om förståelse - om delaktigthet och ett medvetet deltagande. Utan att ha någon vetenskaplig grund så tror jag på att man förstår behovet av skatt. nivån är essentiell för denna förståelse. Men jag är ju inte ekonom - jag är distriktssköterska - men i grunden handlar folkhälsa om samma sak...att förstå vinsterna av en hälsoförändring.....

    SvaraRadera
  3. Men Michael varför nöja oss med 25% , när vi kan säga 10% istället.
    Vilken vinst det skulle bli.

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig vad gäller att avskaffa ovan nämnda avdrag men anser att beskattningen av löneinkomster är på en lagom nivå. Däremot bör man förutom att avskaffa avdragen även återställa fastighetsskatten. Sedan används dessa pengar främst till att förbättra ekonomiskt för sjuka och arbetslösa. Antagligen blir där även pengar över för diverse brådskande investeringar i infrastruktur och bostäder.

    SvaraRadera