30 juli 2010

Vad handlar Möjligheternas land om?

I makthavare.se:s lustmord av Mona Sahlins Möjligheternas land som jag håller på att läsa lite lugnt på semestern (boken, inte recensionen, den läste jag olugnt) har man uppfattat det som om boken egentligen inte handlar om någonting. Hade jag varit redaktör så hade jag kanske saxat lite i den, det kan jag hålla med om men boken är inte tom. Den innehåller en idé som är så intressant att den måste följas upp och tas upp och pratas mer om inom socialdemokratin. Idén är att alla i ett land får det bättre om vi minskar ojämlikheten. Det handlar i detta fall inte om ekonomiska beräkningar och politiska strategier som efterfrågas av makthavare.se:s recensent utan om forskningsresultat baserade på bl.a. FN siffror.
Det vore djupt olyckligt för Sverige och oss som bor här om den inslagna vägen med ökade klyftor som följd får fortsätta. Vi kommer att bli ännu mer mentalt påfrestade, vi kommer att bli våldsammare, delta mindre i samhällslivet och lita mindre på varandra. Allt detta går att läsa i Jämlikhetsanden.
För mig så skulle det kännas betydligt mer värdefullt om jag kan veta idag att mina döttrar får växa upp i ett samhälle där man bryr sig om varandra än i ett samhälle där man kan bli skitrik om man lyckas hitta rätt gen i entreprenörskapspoolen eller, vanligare, redan-rik poolen, men där de som inte har rätt förutsättningar från födseln inte heller kommer att kunna skaffa sig dem senare i livet.
Mona Sahlin skriver också om att Sverige ska vara ett land med stor social rörlighet. Det är en idé som jag är en stark anhängare av. Det är dina passioner, dina personliga val och din potential som ska driva dina möjligheter. Ett starkt samhälle skapar möjligheter för starka individer, skapar möjlighet att misslyckas men också möjlighet att försöka igen. Jag närmar mig själv 40 och jag, liksom många av mina vänner, vet inte vad vi ska bli när vi blir stora. Vi bör ha möjlighet att styra om vår väg om vi vill. Vi ska kunna ha den tryggheten som en möjlighet, att en omställning inte självklart är en kris utan kan vara en utveckling. Det kommer att skapa förutsättningar för ett bättre samhälle där folk trivs på sina jobb och med sina liv. Ett sånt samhälle är värt mer än ni tror och de negativa effekterna av ett otryggt samhälle går att hitta i USA och Storbritannien där den ekonomiska ojämlikheten är mycket stor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar