7 juli 2013

Nu lyfter vi!

Stefan Löfven i Almedalen 7 juli 2013
Detta skrivs på planet hem mot Göteborg från Almedalsveckan och Visby.
Jag lyssnade på Stefan Löfven på plats i förmiddags och kan äntligen säga att jag är helt säker på att vi kommer att vinna valet 2014.

Anledningen är att det som Stefan Löfven visade upp idag hade det som jag ofta saknat.
Talet svarade på frågan om var skiljelinjen mot borgarna går och vilken ideologisk kompass dagens partiledning följer.

Det är inte utan lättnad jag kan säga att det tal Löfven höll landade i mig som en klunk varmt te.
Jämlikhet. Feminism. Lika möjligheter. Arbetslivets villkor.
Inte flummigt, utan konstruktivt. Idérikt.

Jag är medveten om den nyfrälsta tonen i det jag skriver och det är faktiskt så jag känner det men så handlade inte talet om ekonomi och regeringsalternativ heller.

Det kommer att bli en ful och tuff valrörelse i september 2014 och moderaterna är en motståndare som är oerhört skickliga på det politiska spelet men till skillnad från moderaterna har Socialdemokraterna en politik som skapar utveckling för alla istället för avkastning till de rika.

Läs Stefan Löfvens tal här och se hela talet här (höjdpunkter nedan)


SR, SVT, AB, GP
- Posted using BlogPress from my iPad
fler blogginlägg på NetrootsPolitometernBloggar.se 
Fler bloggar om: Politik 

2 kommentarer:

  1. Löfven talar gärna om vad S skall göra
    men inte hur.

    Sen vill jag inte ha en svetsare som statsminister.

    Det krävs mer 2014.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han talar om att minska klasser i förskola och skola, om mer stöd till de barn som behöver det. Han talar om jobb, praktik eller utbildning inom 90 dagar.
      För mig är det konkret. Hur konkret vill du ha det? Att han inte nämner prislappen, tidsplanen eller exakt metod är väl mindre relevant i ett Almedalstal. Det kommer med i budgetförslaget istället.
      Det var länge sen Stefan Löfven svetsade. Han har varit ordförande för Sveriges största industrifack och internationellt aktiv i många, många år. Jag skulle vilja hävda att han är betydligt bättre förberedd för jobbet än vad Fredrik Reinfeldt var även om Löfven saknar högskoleexamen och riksdagserfarenhet.

      Radera