5 juni 2012

Den relativa hopplösheten - Reinfeldt har fel.




Jag befinner mig denna vecka i Novi Sad, Serbien, där vi träffar fackföreningsfolk för att prata om kommunikation och opinionsbildning via LO-distriktet i Västsveriges samarbete med Olof Palmes internationella center.

Det är utan tvekan en lektion i ödmjukhet. Serbien har 25% arbetslöshet, 50% ungdomsarbetslöshet, regeringskris och hyperinflation. Maffian köper statliga fabriker och de välutbildade lämnar landet. Den tidigare regeringens politik var dessutom direkt fackföreningsfientlig.

Jag måste beundra de fackliga kämpar som i detta läge med gott humör pratar om att vara offensiva men det är klart, vad är alternativet?

När jag nu befinner mig här, är det då lättare att köpa regeringens tal om relativ fattigdom och att politiken att sänka lönenivåer och förväntnngar kanske är sund?

Nej, snarare tvärtom. Om ett land som Serbien som är apbilligt att investera i inte är intressant, hur ska Sverige kunna konkurrera med pris, oavsett hur man ser på det.

Situationen i Serbien gör mig tvärtom än mer övertygad om att den väg vi måste gå är den väg som LO och Socialdemokraterna båda har pekat på. Det är via god utbildning och en god miljö där innovation och kreativitet kan skapa investeringar i framtidens arbetsplatser som Sverige kan konkurrera. Att sänka trösklarna är fel väg, vi måste höja kvaliteten.

Det gör vi genom att låta skolan få kosta mer, att ge våra lärare större möjlighet att utöva sitt yrke och ägna mindre tid åt administration. Att minska barngrupperna på lågstadiet.

Frågan är hur vi ska finansiera det när vår ekonomisk-politiska talesperson säger att vi inte ska höja skatten - på någonting egentligen! Även de konstiga rut- och rot-avdragen ska vara kvar.

Vad blir skillnaden mellan en socialdemokratisk och en borgerlig regering egentligen? För de allra flesta troligen ingen alls. Den stora frågan är om det kommer att göra skillnad för de som verkligen behöver det - barnen i skolan.
Idag tvivlar jag men jag hoppas att vår kongress nästa vår berättar för partiledningen att vår framtid måste få kosta. Jag vill inte att Sverige ska bli som Serbien, även om en fem-minuters taxiresa bara kostar 15 kr.

På ämnet: Göran Johansson
Peter Högberg

Läs fler bloggar på Netroots

SvD
- Posted using BlogPress from my iPad

Location:Novi Sad, Vojvodina, Serbia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar