5 december 2011

Jämställdhetsanden i verkligheten

På tisdag kväll ska jag delta i något som jag hoppas att det blir jättespännande! Det är det socialdemokratiska partidistriktet i Göteborg som samlar en grupp som ska arbeta med jämställdhetsfrågor och om jag förstått det hela rätt så är det både ett praktiskt och opinionsbildande arbete som ska göras men det får jag säkert skäl att återkomma till. Det är väl ingen hemlighet att även om kvinnorna tagit hälften av namnen på listorna så har männen fortsatt dominera partiets inre liv, det finns en övervikt av män bland ordföranden och ombudsmän, bland motionärer och i talarstolar. I alla små grupper av den här typen jag är med i är det fler män än kvinnor som aktivt deltar. Man kan skylla det på kvinnornas oförmåga att prioritera "rätt" eller så kan man försöka förstå och förändra varför det ser ut så här. Själv ingår jag i, vad som börjar bli många, formella och informella nätverk som alla har det gemensamt att de domineras av män. Det gäller både reellt och virtuellt. Politiken och idrotten är mina fält, de är båda områden där kvinnor inte varit med särskilt länge, kvinnorna har snarare stått för markarbetet för att ge männen möjlighet att ägna sig åt bekväm folkrörelsesamvaro tillsammans på sin fritid. Inom idrotten är styrelserummen än mer mansdominerade än i politiken. Invanda strukturer från en svunnen tid lever i mångt och mycket kvar och bekräftas t.ex. av den demografi som fackligt förtroendevalda har men också inom näringsliv och akademi. Om vi, som jag vill, ska uppnå jämlikhet mellan könen, dvs hela lönen och halva makten så har vi idag kommit till ca 72 procent av lönen och gissningsvis motsvarande del av makten. Jag hoppas att kunna vara med och på mitt sätt bidra till att mina döttrar ska få uppleva sann jämställdhet eftersom jag anser att kvinnor har samma värde som män och därför borde värderas lika. En tydlig paradox är naturligtvis att medan jag går på jämställdhetsmöte är min fru hemma och gör en massa obetalt hushållsarbete. Ideal och praktik är tyvärr alltför ofta svåra att förena men jag lovar att jag försöker.
fler blogginlägg på NetrootsPolitometernBloggar.se
Fler bloggar om: Politik, Intressant,

1 kommentar:

  1. Ja det är synd om Frugan! Så du får ta dit en RUTARE o fixa städningen :)))

    SvaraRadera