22 mars 2015

Så jävla inkompetent är jag inte!

Det ska fan vara politiker. Senaste veckan har jag sett folk kalla oss för korrupta, verklighetsfrånvända och usla på väldigt många mer eller mindre fantasifulla sätt. Antingen det gäller trängselskatt eller våldet och de sociala problemen i samhället.

Jag vill att ni ska veta att jag också är jävligt frustrerad. Jag kan inte gå omkring och tycka att vi lyckats när de sociala spänningarna bara växer. När resurserna för förebyggande verksamhet är svåra att försvara. När klyftorna växer och den sociala segregationen blir allt större. När förskolan och skolan inte klarar sitt kompensatoriska uppdrag. När barn och unga hamnar på sidan av samhället för att våra system inte passar dem.
När pengar och bilar känns viktigare för den politiska debatten än alla barns framtid.

Men istället för att skälla och leva på en abstrakt och heterogen grupp av människor så försöker jag hitta vägar. Precis som alla andra politiker. Hitta underlag och idéer som ska göra saker bättre. Driva frågor, i partier, i nämnder och parlament. Jag är ingen idiot, jag är inte inkompetent och jag är inte korrupt. Men det är inte så jävla lätt ändå.

När jag ser Stefan Löfven i Biskopsgården ser jag Jahja vid hans högra sida och Saida vid hans vänstra. Gudarna ska veta vad de ger av sina liv till Biskopsgården och Göteborg. Jag är full av beundran för många av mina kamrater som inte bara är engagerade i sitt parti men också på många andra sätt i sina lokala sammanhang. Utan dem, utan oss, hade det inte sett bättre ut. Det kan jag lova.

Är du förbannad på "politikerna"? Bli en själv, du behövs.
Är du förbannad på den sociala oron? Engagera dig i civilsamhället, du behövs.
När du deltar i samtalet, när du också försöker att förändra, då får du kalla mig vad du vill.

När man ser på förtroendemätningar av olika yrkeskategorier ligger politiker och journalister i botten. Det är väl antagligen rätt och riktigt men ibland undrar jag om det beror på att folk inte får precis det de själva vill, att det är lite gött att ha något att skylla på när något blir snett. Ungefär som att föräldrar skyller på "skolan" för att deras barn inte gör läxorna.

När vi tittar på våra politiska mål så är de bra. Ibland saknar de förvisso problematisering men de är bra. Politiken vill rätt saker. Att de inte blir verklighet är naturligtvis också vårt fel men att vi inte vill något och inte gör något annat än smörjer kråset är förolämpande och fel.

fler blogginlägg på PolitometernBloggar.se 
Fler bloggar om: Politik 

6 kommentarer:

  1. Det jag reagerar på är att Socialdemokraterna är så snabba på att "såga" Alliansen och anklaga dem för allt mellan himmel och jord. Nu styr ni igen, vilket ni har gjort större delen av 1900-talet fram till dags datum. Då är det väl bara att ordna allt som ni klagat på under åtta år?

    Alexander

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det där lilla "bara att" som lätt blir rätt stort. Men ja, jag tycker också att vi ska förvalta regeringsinnehavet för att minska klyftor och arbetslöshet.

      Radera
    2. Menar du på något sätt att Alliansen inte har sågat i regel allt som en socialdemokratisk regering gjort innan? Är det ett exklusivt beteende för sossar och endast sossar?

      Radera
  2. Fast klyftorna ökade senast ni hade makten. Med en rekordstor invandring är det ganska troligt att det fortsätter så. Vilka konkreta lösningar har du?

    Till anonym kan jag säga att Alliansen gör samma sak och det är naturligtvis patetiskt. Inga bra förebilder.....

    Alexander
    Alexander

    SvaraRadera
    Svar
    1. En konkret lösning för att flyktingar ska komma till jobb är en snabb och individuell behovsutvärdering som tar sin början redan under asylprocessen och innebär att när man får asyl redan är igång med studier eller validering av tidigare utbildning så man snabbare kan få jobb.
      Sen är bostadssektorn ett jätteproblem. Även här måste vi kunna vara effektivare för att bygga fler bostäder. Att bygga ger både jobb och positiva sociala effekter.

      Radera
  3. Fast väldigt många av de som kommer hit har ju i princip ingen användbar utbildning. Kolla på t ex somalierna,vilka arbetsuppgifter ska de utföra? Dessutom är det så att det inte finns så många lediga jobb. Samma sak med bostäder, det måste lösas NU och inte om 10 år.

    Alexander

    SvaraRadera