7 februari 2015

Fan vad orättvist!


Efter eftermiddagens inspektionspromenad runtom i stadsdelen hade jag tänkt mig att njuta av ett varmt bad i min medelklassidyll.
Insikten drabbade mig dock i samma ögonblick som jag sänkte mig ner i bubblorna. Fan vad orättvist! Här sitter jag och njuter. Någon kilometer bort dog en människa inatt och minst sex blev utbrända i akutboendet Vägskälet.
Mitt privilegierade liv fortsätter medan de som redan har råkat på sin del av olycka drabbas ytterligare en gång. En av dem för sista gången. Fan vad orättvist.

När någon frågar mig varför jag är socialdemokrat har jag ett svar.
Jag är uppväxt i den bästa av världar. De möjligheter jag har fått i mitt liv vill jag att varje barn som föds ska ha. Det är inte rättvist att några ska glida genom livet utan att drabbas av annat än tillfälliga motgångar medan andra får kämpa från första stund, många orkar inte.

Därför är jag Socialdemokrat. Det borde vara rättvist. Jag vill göra det mer rättvist. Min bild är att ett jämlikt samhälle ger alla barn möjligheter att göra något bra av sitt liv. Att ett jämlikt samhälle sina olycksbarn nya möjligheter, oavsett skäl, oavsett kostnad.

Mitt liv är fyllt av privilegier, ja. Jag tänker inte ge upp mitt politiska arbete förrän fler kan dela dem.

P4 Göteborg om  branden i Vägskälet

fler blogginlägg på PolitometernBloggar.se 
Fler bloggar om: Politik 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar