23 maj 2014

Socialdemokraterna är också ett enfrågeparti

"Samhället, det är vi"...."Vi tillsammans. Du hör ihop med varenda människa du ser. Ingen här är ensam på riktigt. Vi är som ett gäng...Det är det som är samhället" Lotta Lundgren i Fokus nr 21 2014 
Lotta Lundgren förklarar för sina barn om samhället i Fokus. I samma tidning beskrivs Feministiskt Initiativs lavinartade utveckling.
FI beskrivs som ett enfrågeparti men för mig är det fullständigt uppenbart att de inte är det. Inte mer än Socialdemokraterna.

Om feminismen är FI:s fråga som sätter prägel på all deras politik (oavsett om den är ekonomiskt ansvarstagande eller ej) så har faktiskt socialdemokratin en fråga som är snäppet större och som borde ta lika stort utrymme i beslutsprocesserna.

Alla människors lika värde.

Margot Wallström och Stefan Löfven
Kungsportsplatsen, Gbg
Om orden inte används som en idealfigur utan som politisk handlingsplan blir det väldigt uppfordrande men också väldigt stimulerande. Jag var idag i Göteborg och lyssnade till Margot Wallström och Stefan Löfven som eldade på lite i valspurten. Båda pratade om mänskliga rättigheter och solidaritet. Båda pratade om hur samhället borde vara organiserat. Båda nämnde människors lika värde.


Lika värde inom Sveriges gränser, lika värde på jorden. Det är det som är planen. Ibland känns det som om våra beslut förhindrar det. Våra idéer om en mängd olika typer av gränser. Hur vi behandlar varandra. Hur vi byggt upp vårt samhällsgäng till en oerhört komplicerad apparat där systemen inte sällan skymmer sikten av människorna.

Inte alltid utan orsak har Socialdemokraterna beskrivits som systemkramare. Bestämmelser går ibland före sunt förnuft och humanism. Beslutens konsekvenser funderas på i ekonomiska termer istället för i mänskliga.

Jag hoppas och tror att de kloka människorna i vårt parti drar samma slutsats som jag gör av Feministiskt initiativs framgångar och inte minst deras förmåga att engagera unga människor.

Det krävs inte bara sunda statsfinanser för att förändra ett land. Det krävs också ett tydligt uttalat vad det är en förutsättning för. Kanske till och med våga vända på vad som är viktigast. Jag tyckte jag hörde något av det idag i Göteborg. Jag hoppas jag får vänja mig vid det!

fler blogginlägg på NetrootsPolitometernBloggar.se 
Fler bloggar om: Politik 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar