7 oktober 2011

En fråga om människovärde IV: Ett blogginlägg som med ett nödrop kom av sig

En dag kantad av socialdemokratiska skandaler toppas av en politisk sådan.
Ilmar Reepalu, kommunstyrelsens ordförande i Malmö sedan en halv evighet har lagt fram ett förslag om medborgarskap på prov. Om någon begår "grov brottslighet" under prövotiden blir denna person utvisad.
Partiets talesperson i dessa frågor Morgan Johansson stöder förslaget och menar att detta är partiets uppfattning.

Eller stöttade förslaget... nu är en halv pudel genomförd, partiledningen har dementerat och halva min del av internet kan återgå till fredagsmyset.

Jag kan försäkra att det här är en fråga som ställer mitt medlemsskap i Socialdemokraterna på sin spets.
Rutavdrag kan jag, om det krävs, leva med eftersom det ger begränsad ekonomisk effekt.
Det här är ett helt annat läge. Den dag mitt parti officiellt gör skillnad på människor som är födda i Sverige eller har fått sitt medborgarskap på annat sätt så lägger jag ner.
Att dra in medborgarskap och utvisa personer är helt åt helvete.
Det finns ett slags medborgarskap och det är livslångt.

En fråga till, vad ska vi göra med de infödda svenskar som begår grov organiserad brottslighet om fängelse inte är tillräckligt avskräckande? (Att långa fängelsestraff inte avskräcker från grov brottslighet hör dock till en annan diskussion.)

Det som gläder mig är det unisona vrål av ilska som jag nu uppfattar i de sociala nätverk jag ingår. Hur Morgan Johansson tänkt klara sig helskinnad ur det här har jag ingen aning om och jag hoppas att han misslyckas. Det ska vara en socialdemokratisk ryggradsreflex att säga nej till den här typen av idéer. Reepalu sitter väl kvar försvagad, det är nog ändå sista mandatperioden?

Det här inlägget började skrivas i affekt och slutar i melankoli över att det skulle behövas ett sådant skrik av ilska för att få företrädare att förstå när de är på fel väg. Tack och lov för Internet och en, i det här fallet, lyhörd partiledning.

Bloggat: Moberg, Högberg

AbSvDSydsv 12SVTExp

fler blogginlägg på NetrootsPolitometernBloggar.se
Fler bloggar om: Politik, Intressant,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar