26 juni 2010

En Midsommardagsfundering

Idag är jag inte så lite kluven, självklart blev det en och annan diskussion i går kväll, det är ju sånt som gör midsommar värt att fira men som också stannar kvar i kroppen (längre än nubben).


Min kluvenhet består i att det är så mycket lättare att säga vad borgarna gör fel än vad en rödgrön regering kommer göra bättre. Jag hade hellre sett en mycket tydligare argumentation för en rödgrön politik än mot den nuvarande men den är mycket svårare att hitta.

Det går ju inte att undgå att bli förbannad på den borgerliga politiken. Lars Ohly sa i måndags på SKF i Göteborg att när han har svårt att motivera sig så tänker han "inte fyra år till med Reinfeldt" och skuttar upp ur sängen och jag tror att denna ilska är en bra drivkraft men jag tror också att denna urskillningslösa ilska och svartmålning av allt som är blått är ett problem. Jag kan t.o.m. förstå den bristande mobiliseringen bland "våra" väljare när det rödgröna budgetalternativet är så likt det blå, vad är det vi hojtar om, varför är vi så förbannade när vi inte ska ändra på något om vi vinner valet.

Hur ska vi i Netroots kunna övertyga väljare om att våra (rödgrönas) idéer är mer människovänliga än de borgerligas, att få valarbetare att gå den extra milen, att kunna övertyga de tvekande, är det genom negativa argument mot det otäcka borgerliga styret eller genom en positiv framtidsbild.

Vilka är de bärande historierna som övertygar. Själv är jag oerhört imponerad av Marika på Storstadsbloggen som med siffror och tabeller övertygar mig om det orättfärdiga samhälle vi har idag, Eller Johan Westerholm, Peter Högberg, Peter Johansson och Johan Ulvenlöv m.fl.som gräver upp storys om allt möjligt med vad man måste beskriva som grävande journalistik.

Jag hoppas att det också kan finnas plats för idédebatter liksom den här eller som Rosmari Södergren för på Kulturbloggen ibland och att de kan vara en förrörelse för ett jämlikare och medmänskligare samhälle.

En debatt som jag saknar annars är den internationella solidariteten, kanske kan Carl Bildts historia och en 14-årig somalisk flicka ändra på det fokuset också. Det är en sak att vi bedriver inhuman politik inom landets gränser men att Sverige och svenska intressen mer eller mindre aktivt bidrar till en polariserad värd där människovärdet beror på var du är född är inget annat än skamligt.

Om du känner att du saknar sammanhang i detta så förstår jag dig precis men se gärna inlägget som en lång fråga och kanske en uppmaning till att försöka hitta de positiva argumenten för en rödgrön regering istället för de lättgillgängliga negativa mot borgarna. Lycka till och meddela mig mer än gärna resultatet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar