16 mars 2012

Dags för en McDonald's bojkott?

En liten reflektion -
Vem är det som tjänar mest pengar på att:
1. Sänka arbetsgivaravgiften för unga
2. Sänka restaurangmomsen
3. Sänka lönerna för unga?

Svaret är McDonald's Sverige.
Jag har en liten (helt tagen ur luften) känsla av att McDonald's Sverige har stora intressen av att Hotell och restaurangägarna idag föreslår ungdomslöner inom årets avtalsförhandlingar med HRF.
GP debatt idag förklarar företrädare för IF Metall och Industriarbetsgivarna varför utbildning ska vara utbildning och inte billig arbetskraft.

Det de inte förstår är att om vi bara bestämmer oss i arbetarrörelsen och är solidariska med kamraterna i HRF kan vi besanna kapitalisternas värsta mardröm. Vi köper inte deras produkt.
En McDonald's-bojkott skulle på ett oerhört handfast sätt visa styrkan i arbetarrörelsen.

Nej, det är inte de redan uselt betalda ungdomarna på McDonald's som behöver lägre löner. Det finns inget samband mellan låga löner och ungdomsarbetslöshet. Det har LO visat och det visar Handels i en rapport.

Så snälla Svenskt Näringsliv, Folkpartiet och resten av gänget, släpp idén med att sänka ungdomarnas löner. Det finns inget skäl att ytterligare höja marginalerna för företagen i vare sig restaurangbranschen eller någon annan bransch på bekostnad av de som redan har den svagaste ställningen på arbetsmarknaden.
Satsa istället på att använda alla era subventioner till att anställa fler på heltid, tillsvidare förstås. Annars...

Martin Moberg

LOSR, GP, ETC, SVT, Arbetet
fler blogginlägg på NetrootsPolitometernBloggar.se 
Fler bloggar om: Politik 

6 kommentarer:

  1. Det fattar vem som helst att om man sänker ett pris så ökar efterfrågan.

    SvaraRadera
  2. Nja, efterfrågan på arbetskraft beror ju också på hur mycket man behöver producera. Liseberg har t.ex inte ökat antalet anställda trots billigare personal, ren marginalförstärkning.

    SvaraRadera
  3. Bojkottar McD sen jag såg UG:s program om dom. Dom utnyttjar allt och alla från producenter till konsumenter och arbetskraft.

    SvaraRadera
  4. Men är det inte så att McDonalds är ett av få företag som anställer ungdomar idag?
    Är det verkligen de som det ska "kastas skit" på?
    Hellre en lägre ingångslön än ingen lön alls.

    Nä,men vänta nu...utan lön blir det ju bidrag!
    Ja, då blir ungdomarna automatiskt socialdemokrater=bidragstagare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hellre lön än ingen lön. Men att gå med en allt för låg ungdomslön i flera år kommer att lämmna oss ungdomar på gatan. Hyror blir inte billigare för att jag får lägre lön, mat blir inte billigare för att jag får lägre lön och busskortskostnaderna bara stiger även om jag får lägre lön.

      För mig handlar det att i huvudtaget få lön när jag arbetar. Har slavat mig igenom flera år av gratis arbete hos olika företag. Om jag äntligen får ett jobb hoppas jag att trots min unga ålder kunna skaffa mig ett litet tak över huvudet. Men med ungdomslöner så kommer det inte att funka. I så fall måste ALLA kostnader för ungdomar med ungdomslöner sänkas så att vi unga betalar ett mycket lägre pris för all än vad ni gammlingar gör.

      Radera
  5. McDonald´s är kanske helt oskyldiga till det men det faktum att hotell och restaurangarbetsgivarna vill avtala om ungdomslöner har en stor (och några mindre) förmånstagare.
    McDonald's har redan, med försorg från vår regering, sänkt sina kostnader för anställning med massor.
    Om det finns ett bidragsföretag så är det McDonald's och om det finns en bidragsregering är det den nuvarande.

    SvaraRadera