Varje morgon går jag och min kollega igenom det västsvenska medielandskapet för att sammanställa det som är relevant för våra förbundsavdelningar och andra intresserade.
En sak som har slagit oss i detta arbete är den systematik som borgerliga intressen jobbar med.
Igår hade Svenskt Näringsliv en "replik" i GP på vår debattartikel från i fredags.
Det som är intressant med denna replik är att det i princip är samma artikel som funnits i ett flertal tidningar runt om i Västsverige denna veckan. Känslan är att Svenskt Näringsliv sitter med en sändlista, skriver under med lämplig företrädare och trycker ut ett massmail. Det skulle inte förvåna mig ett enda dugg om samma artikel som vi hittat i minst fyra tidningar i Västsverige finns med andra undertecknare över hela landet.
Nu är det inte bara Svenskt Näringsliv som jobbar så. Även moderaterna har denna arbetsmetod. I förra veckan kunde man läsa i GP en artikel om hur hemsk den socialdemokratiska budgeten är. I går dök den upp i Borås tidning och i Ttela, den lokala tidningen i norra delarna av det som en gång var Älvsborgs län. Någon mer som har sett den i sin lokaltidning?
Vi har alltså motståndare som är duktiga på att samordna och som inte ser några problem med att använda centrala budskapsmallar i massupplaga för att komma ut i lokalpressen.
Inte konstigt att det är svårt att nå ut med vår oppositionspolitik när vi spelar mot en så välorganiserad motståndare.
Det är dags att arbetarrörelsen börjar samordna sig på allvar, annars kommer vår enda väg ut vara via våra personliga möten med människor. Det är oerhört viktigt att det samtalet finns men då måste vi kunna prata politik istället för att recensera våra företrädare i riksmedierna.
Det är bra att LO satsar 150 miljoner på att vrida debatten åt vänster. Ett sätt att använda pengarna är att börja jobba samordnat med medieinsatser från parti och fackförbund i hela landet. Eller är det för svårt att komma överens?
Det handlar inte bara om samordning, det handlar lika mycket om bra nätverk och inte att förglömma kompetent folk på partiets kommunikationsavdelning.
SvaraRaderaDet tog över ett halvår innan den nya chefen på kommunikationsavdelningen tillsattes. Dessutom krävs medarbetare som har kunskap om media/press, kommunikation och analys. Vi har dom inte. Mycket handlar om erfarenhet av politisk kommunikation. DEt kan man inte läsa sig till på högskolan. Man kan förvisso, men utan erfarenhet...svårt.