Vi har en utbildningsminister och floskelpartiledare i vårt avlånga land som äger en egenskap som påstås vara god. Han är envis.
Han är så in i bänken envis att han sedan 90-talet har drivit linjen om "ordning och reda" i skolan. Utan någon evidensbaserad forskning i ryggen, utan någon forskning alls i ryggen faktiskt. Det han har är en känsla av rätt och rättfärdighet för sin bild av skolan som är baserad på ett annat samhälle.
När alla möjliga forskare och till och med andra ministrar säger att denna bild inte stämmer och inte fungerar i dagens samhälle så passar Björklund på att mena att det inte är ett problem - Han blir inte sömnlös.
Alliansfritt Sverige har gjort en minimal sammanställning av Björklunds "små" missar inom utbildningspolitiken.
"Allvarligt talat Björklund. Fler har ofullständiga betyg, både i grundskolan och gymnasiet. Utländska studenter flyr svenska universitet, lärarlegitimationerna administreras av okunniga bemanningsföretag, eleverna överger yrkesprogrammen, lärarjobb riskerar försvinna, föräldrarnas bakgrund har allt större betydelse för elevernas prestationer, SFI-bonusen tycks ha havererat och matematiksatsningen är en nedskärning."Nu har det visat sig att den enormt viktiga reformen med betyg i sjätte klass har fått effekten att de som redan klarat sig bra klarar sig bättre medan resten klarar sig sämre, åtminstone enligt betygen i sjunde klass och Lärarnas Nyheter. Om Björklund bemödat sig med att tänka efter så hade han insett att fler kontroller inte gör barnen bättre på skolarbete, det sätter bara större press på prestation, press som dokumenterat försämrar prestation. Forskaren Alli Klapp i Lärarnas Nyheter:
"Förklaringarna kan vara att elevers självuppfattning och därmed motivation för studier påverkas av att få betyg, tror Alli Klapp. Det finns en mängd forskning som visar att yttre bedömningar som betyg kan ha negativa effekter på den inre motivationen.Det som är det sorgliga i detta är att den politiska oppositionen låter detta hända, mot bättre vetande för att man bedömer risken att få flumskolestämpeln större än att barnen inte lär sig tillräckligt och att man ska lägga ännu mer tid på att diskutera driftsformer istället för innehåll i skolan. T.o.m. Björklund verkar ha insett att skolmarknaden inte kan släppas helt fri. Detta är en fråga som mest döljer de verkliga problemen med skolan. Att istället jobba för att placera floskelskolestämpeln på minister Björklund hade varit mer passande. Det är dags nu!
Hon säger att pojkar generellt har en högre uppfattning om sin egen förmåga än flickor.
— Det kan förklara varför pojkar reagerar mer negativt på att få betyg än flickor. Skillnaden mellan förväntan och resultat blir större, slår hårdare och påverkar resultaten i sjuan negativt.
GP, Nyheter 24, VK
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar