31 mars 2014

Tobés drömvärld är inte min




- Löfven lever i en drömvärld, säger Tomas Tobé (M), skolpolitisk talesperson. AB

Märklig drömvärld denna man måste ha om det är så han definierar att lägga ett politiskt förslag som enskilt parti!

Min egen är en enda lång försommar med varm sol och salta bad.

Lövfens vet jag inget om men Tobés drömvärld är tydligen en där alla är överens om förslag innan de föreslås. Ganska mysigt men förfärligt konstigt i en representativ demokrati.

Till själva saken:
Det är ett oomkullrunkeligt faktum att färdiga gymnasiestudier är en av de absolut viktigaste faktorerna för att få ett jobb som ung i dagens Sverige. Därför är dagens förslag från Socialdemokraterna om obligatoriskt gymnasium och förstärkt vuxenutbildning inte bara smart. Det är självklart.

Tobé hänvisar till skoltrötthet. Den är säkert inte påhittad. Därför behöver vi också reformera pedagogik och metodik för att motverka den. Han efterfrågar praktik. Det finns knappast någon motsättning mellan gymnasiestudier och praktik?

(För att använda lite anekdotisk evidens gick jag själv (ja, det var länge sen) en gymnasielinje där ungefär halva tiden var praktik.)

Så politiskt har Tobé egentligen inga större invändningar än att 16-åringar själva ska få välja om de ska öka sina chanser till anställning. Tyvärr väger det lätt när man ser på konsekvenserna av att sakna gymnasieutbildning.

Efter förra veckans lärdomar förväntar jag mig nu ett förslag från regeringen, presenterat på DN Debatt, med ett kunskapslyft för vuxna som kompenserar för ungefär en tredjedel av neddragningarna som har gjorts sedan 2006 och villkoras med kommunernas deltagande.

Ett slutligt konstaterande är att i Tobés drömvärld fattas besluten i enighet och majoritet mellan S, MP och V. Inte mig emot.

Läs mer om ett nytt kunskapslyft här.
SVT, AB

- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar