11 januari 2013

Framtidspartiet - fördjupningen

För någon vecka sen var jag här på bloggen väldigt kritisk till anslaget i den politik Socialdemokraternas partiledning visar upp för världen, kortfattad sammanfattning av kritiken är att perspektivet inte är på medborgarnas nivå utan snarare på strukturnivå och jag funderar på vem man ska nå med denna politik.



Min kritik kvarstår men min oro att den kommer att bestå har minskat idag. Anledningen är att jag via mitt nya jobb som politisk sekreterare för S i Västra Götalandsregionen (börjar på heltid 21/1) fick möjlighet att lyssna till Framtidspartiets chefsstrateg Emma Lennartsson.

Hon gick igenom en del av det bakgrundsmaterial som lett fram till den nya plattformen. Det var upplyftande att se att tanken är mycket djupare än dokumentet. Det är ett gediget arbete av undersökning av människors uppfattning om Socialdemokraterna och syn på samhället och framtiden.

Den stora möjligheten är att, enligt partiets mätningar, en stark majoritet av svenskarna värderar samarbete och utveckling som bästa vägen att organisera samhället. En stor del av dessa människor röstar idag borgerligt men "borde" rösta på S.

Den andra möjligheten är att när man frågar svenskarna vilket parti av Socialdemokraterna och Moderaterna som har bäst värderingar så sopar vi mattan med borgarna.

Det stora orosmolnet är att svenskarna är osäkra på om vi har tillräckliga skills att leda landet. Här har jag en slags lösning.
Låt oss som jobbar i socialdemokratiskt styrda kommuner och landsting tjäna med våra goda exempel, visa på att vi har kvar det politiska know-howet i partiet och trots en illvillig regering klarar av att utveckla verksamhet och politik runt om i landet.

Kort sagt så är jag fortfarande kritisk till avståndet till vardagen i den politiska kommunikationen men eftersom syftet och vägen nu är klarare för mig så räknar jag med att den dimensionen också kommer att vara synlig tids nog.

Dessutom är jag säker på att vi har tänkt igenom vår kommunikation och att den linjen - om vi orkar hålla i den, kommer att vara mer framgångsrik än de senaste två valen. Om det räcker återstår att se men räkna med att få höra ännu mer om jobb och skola från Socialdemokraterna i framtiden.

- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar