Temperaturen i diskussionen kring trängselskatten i Göteborg verkar höjas igen. Resultatet
av folkomröstningen i Göteborg kommer att behandlas under våren och Stadsledningskontoret i Göteborg har levererat två utredningar om alternativ till trängselskatt.
Jag tycker det är hög tid att vi i Göteborg slutar prata om trafik och istället vänder blicken mot den utredning som visar att ojämlikheten skenar, att klyftan på den förväntade livslängden är nära ett decennium mellan olika stadsdelar. Det är jävligt mycket mer alarmerande, orättvist och angeläget än att bespara de rikaste Göteborgarna från att betala trängselskatt (för det är de som gör det i störst utsträckning). Det har blivit trängselskattefnatt istället för fokus på de sociala frågorna.
Vad motståndarna till trängselskatt vill är att stoppa upp den största utvecklingen av infrastrukturen i Göteborg sen Tingstadstunneln invigdes. Det är helt galet.
Det beräknas att vi blir nära 150 000 fler i Göteborgsområdet de närmaste tio åren. Det är en utveckling som inte går att stoppa. Men att möta den kräver att vi kan öka kapaciteten i infrastrukturen ordentligt. Framförallt i de kollektiva färdmedlen.
Argumentet mot trängselskatt och att färdigställa det Västsvenska paketet i sin helhet är folkomröstningens resultat - 57 procent röstade mot trängselskatt. Valdeltagandet var 73%.
Jag kan förstå och sympatisera med det argumentet men jag anser ändå att kommunfullmäktige måste avvisa folkomröstningen av flera skäl.
1. Göteborg äger inte frågan och borde aldrig släppt fram en folkomröstning. Vi tackar Göteborgsmoderaterna för det kaffet.
2. Det finns inga rimliga alternativ som säkerställer utvecklingen på ett lika bra sätt.
3. En utveckling med bättre möjligheter till regionala resor är bra för hela Västsverige, det ska inte en folkomröstning i Göteborg kunna ändra på och det är bråttom att få paketet på plats.
4. Alla Göteborgare, speciellt de som ska vara med i framtiden röstade inte i folkomröstningen.
Att trängselskatten dessutom innebär att Göteborgarna själva bara betalar en tredjedel av intäkterna till staten tycker jag är argument nog. Tar vi bort trängselskatten måste allt betalas av göteborgarna på ett eller annat sätt. Gudarna vet att det finns fler ställen att spendera de pengarna. Att förändra paketets innehåll är inte aktuellt oavsett vad vissa populister säger.
av folkomröstningen i Göteborg kommer att behandlas under våren och Stadsledningskontoret i Göteborg har levererat två utredningar om alternativ till trängselskatt.
Jag tycker det är hög tid att vi i Göteborg slutar prata om trafik och istället vänder blicken mot den utredning som visar att ojämlikheten skenar, att klyftan på den förväntade livslängden är nära ett decennium mellan olika stadsdelar. Det är jävligt mycket mer alarmerande, orättvist och angeläget än att bespara de rikaste Göteborgarna från att betala trängselskatt (för det är de som gör det i störst utsträckning). Det har blivit trängselskattefnatt istället för fokus på de sociala frågorna.
Vad motståndarna till trängselskatt vill är att stoppa upp den största utvecklingen av infrastrukturen i Göteborg sen Tingstadstunneln invigdes. Det är helt galet.
Det beräknas att vi blir nära 150 000 fler i Göteborgsområdet de närmaste tio åren. Det är en utveckling som inte går att stoppa. Men att möta den kräver att vi kan öka kapaciteten i infrastrukturen ordentligt. Framförallt i de kollektiva färdmedlen.
Argumentet mot trängselskatt och att färdigställa det Västsvenska paketet i sin helhet är folkomröstningens resultat - 57 procent röstade mot trängselskatt. Valdeltagandet var 73%.
Jag kan förstå och sympatisera med det argumentet men jag anser ändå att kommunfullmäktige måste avvisa folkomröstningen av flera skäl.
1. Göteborg äger inte frågan och borde aldrig släppt fram en folkomröstning. Vi tackar Göteborgsmoderaterna för det kaffet.
2. Det finns inga rimliga alternativ som säkerställer utvecklingen på ett lika bra sätt.
3. En utveckling med bättre möjligheter till regionala resor är bra för hela Västsverige, det ska inte en folkomröstning i Göteborg kunna ändra på och det är bråttom att få paketet på plats.
4. Alla Göteborgare, speciellt de som ska vara med i framtiden röstade inte i folkomröstningen.
Tabellen är tagen från Jesper Blomqvist |
fler blogginlägg på Politometern, Bloggar.se
Fler bloggar om: Politik
Populister? Har nu läst många av dina blogginlägg, som verkligen är intressanta och du har det politiska hjärta som jag tycker saknas i politiken idag. Men jag blir förfärad (läs besviken) över att du har valt att inte sätta dig in i all den information som, de senaste åren, har kommit i dagen angående det Västsvenska paketet.
SvaraRaderaTrängselskatt är inte en rättvis lösning och Västlänken är INTE rätt väg in i framtiden, och det är inte bara vi, utan även den kommande generationen, som kommer att få betala priset för det feltänket.
Var tredje bil måste bort från vägarna och
Västlänken bidrar med 6 promille! Den försenar både resandet för pendelresenärerna och arbetet med att bygga ut och förbättra den lokala kollektivtrafiken.
Göteborg äger inte frågan? Vad hände med den representativa demokratin?
Du behöver inte svara på det här. Jag har nämligen också läst kommunikationsplanen för Västlänken och den växande staden. Tack för ordet/ Eva