1 juli 2010

Dirty Campaining - eller vem är rädd för vargen?

Riksmedia har i dagarna upptäckt det som vi redan egentligen visste, moderater bidrar aktivt till att sprida förtalsliknande uppgifter om Mona Sahlin, de brukar säga att det är på skoj.
Jag är helt säker på att sossar har gjort liknande om Reinfeldt, Borg och Bildt, det är lätt att skruva till saker ett extra varv ibland.
Skillnaden är att "mosa Mona" kampanjen är så aktiv att den nästlar sig in under skinnet på folk. Undersökningar visar att Mona Sahlin har lägre förtroende än Fredrik Reinfeldt. Jag har bland vänner stött på åsikten att - Jag röstar inte S så länge Mona är partiledare.
So f-n what!
Min självpåtagna uppgift och många andras, är att visa att vi inte kan vänta på att få en socialdemokratiskt ledd rödgrön regering. Jag gillar Mona Sahlin men för min del hade man kunnat sätta grodan Skurt som partiledare och jag hade ändå röstat på socialdemokraterna, så länge vi pratar politik så vinner vi, det vet vi och det vet tyvärr borgarna också, därför dröjer de med besked om sin politik till "efter sommaren", därför välkomnar de SIFO och andra opinionsinstitut att mäta förtroenden.
För så länge vi håller på att försvara Sahlin så hinner vi inte prata politik och rent spel kommer inte att bli en mängdvara i denna valrörelse om inte rapporteringen handlar mer om politik och mindre om person i fortsättningen. Vi vet att de borgerliga har haft besök av George W Bush:s konsult för kampanjen. W var ju ockå expert på att gå till val utan andra frågor än skattesänkningar.
Idén om en presidentvalskampanj med allt vad det innebär av glamour och fula tricks verkar bita sig fast i svensk gammelmedia. Väljarna är å andra sidan fortfarande mer intresserad av politik än person och det finns gott om konflikter i politiken om man orkar leta, t.ex. vad man vill använda skattepengar till, välfärdsfrågor, utbildnngsfrågor, kärnkraft, infrastruktur, finanspolitik ... Och snälla, snälla politiska kommentatorer, låt bli att på KG Bergströmskt manér prata om att "Reinfeldt" har problem med välfärdspolitiken eller framförallt att "Mona" har problem med samarbetet med V. Det är i och för sig adrenalinhöjande men jag hade hellre lyssnat på en beskrivning av politiken än om politiken som en persons ansvar. Vi väljare är värda bättre!

Starka röster om sakfrågor hittar du på Netroots
Inte minst på Storstadsbloggen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar